Den osynliga bron

Åh som jag har försökt att läsa klart Den osynliga bron av Julie Orringer. Och till slut lyckades jag. Den osynliga bron var ett boktips och jag lånade boken redan i november men kom inte riktigt in i boken. Så jag lade undan den och började om nu efter årsskiftet. En riktig tegelsten på över 600 sidor.

Andras Lévi flyttar från Budapest till Paris för att studera arkitektur. Innan han åker får han ett uppdrag att överlämna ett brev till Klara, en balettskolelärare. Andras och Klara inleder en kärleksförhållande som blir passionerat men komplicerat. Hon är åtta år äldre och bär på ett mörk förflutet.

Samtidigt närmar sig andra världskriget i Europa och när det bryter ut drabbas inte bara Andras och Klara utan även hans bröder och ungerska familj. Medan han och hans bröder försöker överleva i de nazistiska arbetslägren är det tankarna på Klara som håller honom vid hopp och liv.

Boken handlar om hur kärlek sätts på prov, om hur en judisk familj gör allt för att inte gå under och om tre bröder som för alltid är bundna till varandra. Julie Orringers bok är verkligen välskriven och bygger på författarens egen släkthistoria. Jag ville så gärna tycka om den mer men över 600 sidor och stundom väldigt detaljerad tappade jag intresset samt att jag inte orkade läsa om andra världskrigets hemskheter. Boken får 3 av 5 i betyg.

Bron

Skriv en bildtext

One thought on “Den osynliga bron

Kommentera

