Vild

Äntligen har min läslust kommit tillbaka om än så lite. Jag har verkligen saknat rutinen att läsa lite varje dag. Ibland finns inte orken även om läsning för mig är avslappnande.

Jag fick ett tips om Cheryl Strayeds Vild och fick först tag på den engelska versionen men det var då läslusten verkligen dalade och jag kunde inte låna om den så boken fick återlämnas. Men som tur är finns den som e-bok och för ett tag sedan lånade jag den till iPaden.

Boken är om en personlig resa för Cheryl som startade redan som barn men som tog stor vändning när hon var 22 år gammal. Hennes mamma går hastigt bort och Cheryls liv faller samman. På kort tid tappar hon kontakten med sin familj och hennes äktenskap slutar i skilsmässa. Hon tappar tron på livet och sig själv men på något sätt lyckas hon planera att göra en vandring på Pacific Crest Trail. Pacific Crest Trail är inget för amatörer men hon lär sig den hårda vägen. Med stor beslutsamhet fullföljer hon sin resa och trots motgångar hittar hon ett sätt att gå vidare.

En spännande bok där man får följa med på Cheryls resa, både tiden innan, förberedelserna, själva vandringen och tiden efter. Det känns som att Cheryl verkligen har öppnat sig och varit ärlig i sitt berättande. Det märks att hon får insikt och blir mer mogen under resans gång. Jag blir imponerad av att hon verkligen fullföljer sitt mål trots alla motgångar och misstag. Boken får 4 av 5.

Jag skulle gärna vilja se filmatiseringen med Reese Witherspoon.  

4 thoughts on “Vild

  1. Mitzie Mee skriver:

    Så der er allerede en film? Nogle gange, når jeg læser en bog, som endnu ikke er filmatiseret, tager jeg mig selv i at sidde og caste skuespillere, som jeg gerne ville se som hovedpersoner, så jeg bliver tit skuffet, når jeg ser en evt. filmatisering. Fx. synes jeg Anne Hathaway var helt forkert som Emma i One Day:)

    • Sandra skriver:

      Ja den hade premiär i höstas om jag inte minns fel.
      Anne tyckte jag gjorde helt ok men däremot Jim Sturgess passade inte som Dexter.

Kommentera

