Till offer åt Molok

Till offer åt Molok är den femte boken i serien om Rebecka Martinsson skriven av Åsa Larsson. En bok jag har tänkt läsa länge men som skjutits upp hela tiden. Men nu när jag har läst den undrar jag varför jag har väntat så länge.

Sol-Britt hittas brutalt mördad i sitt eget hem i Kurravaara. En säregen kvinna men vem hade skäl nog att vilja se henne död? Då kammaråklagare Rebecka kopplas från fallet av outgrundlig anledning använder hon sin lediga tid till att försöka undersöka vad som hände med Sol-Britts pappa och son. Ju mer hon gräver i Sol-Britts familjehistoria desto mer går det upp vad som kan ligga bakom, eller vad som är slumpen.

Boken börjar lite segt men den tar sig ganska snart och sedan blir det en bladvändare. Spännande och historien flyter på bra. Det enda är att man vill att Rebecka ska rycka upp sig lite och bestämma sig för vad hon vill med sitt privatliv. Som jag minns de andra böckerna är att de är lite sega, stundtals bra men inget man lägger på minnet. Det är nog en av anledningarna till att det tog väldigt lång tid mellan bok fyra och fem. Fast denna är nog den bästa av hennes böcker hittills. Och nu hoppas jag på att nästa bok i serien snart kommer ut. Så det måste ju ändå vara ett bra betyg. Boken får 4 av 5 i betyg.

till-offer-at-molok

2 thoughts on “Till offer åt Molok

Kommentera

