Min mormor hälsar och säger förlåt

I slutet av förra året läste jag romanen Min mormor hälsar och säger förlåt. Det var andra romanen jag läste av Fredrik Backman. Förväntningarna var ganska stora då En man som heter Ove var en rolig och härlig läsupplevelse.

Man får följa Elsa, en lillgammal sjuåring som uppfattas ganska egen och tvär. Hennes enda vän är hennes mormor. En galen kvinna som gör allt för sitt barnbarn och den enda som förstår sig på Elsa. De bor grannar i ett hyreshus och mormorn gör allt för Elsa. Men en dag finns inte Elsas mormor mer utan Elsa får fortsätta äventyret genom brev som mormor har lämnat efter sig. Det hemliga språket får en annan innebörd och deras fantasivärld får en förklaring. Samt varför alla grannar är så knäppa som de är.

Boken cirkulerar kring hyreshuset där Elsa bor och boken belyser rätten att få vara annorlunda och Backman lyckas få en att tycka om de där karaktärerna som man annars inte hade orkat stå ut med i verkliga livet. Backman är en bra berättare även om det kanske är aningens för många karaktärer och ord från hemliga språket att hålla reda på. Språket flyter på och det är allvar blandat med humor. Boken får 4 av 5 för det är en ren läsglädje.

Min mormor hälsar och säger förlåt.

Min mormor hälsar och säger förlåt.

Kommentera

