Lyckan är en sällsam fågel

Äntligen är jag klar med Anna Gavaldas roman Lycka är en sällsam fågel. En bok som har stått i bokhyllan, haft plats bredvid sängen, tillbaks till bokhyllan för att sen få plats bredvid sängen igen. En pocketversion på 553 sidor.

Man får följa Charles, en man som närmar sig 50 boende i Paris. En arkitekt med en lyckad karriär men med en mindre lyckad kärleksrelation. Hans förflutna kommer i kapp när han får reda på att Anouk, sin barndomsväns mamma, har dött. Han har ingen kontakt med kompisen Alexis men ger sig ut för att hitta Anouks grav. Av en händelse träffar han Kate som lever ute på landet med flera barn och djur. Även Kate har ett mörkt förflutet och hennes historier fängslar Charles. De dras till varandra men lyckan är inte en självklarhet.

Boken är ganska svår att komma in i. Första gången läste jag nästan 200 sidor men blev liksom inte fast och därför fick den ställas tillbaka i bokhyllan, lite besviket så där. Denna gång snabbläste jag ”början” och det tog ytterligare 100 sidor innan den började bli bra och läsvärd. Och det var synd för slutet var bra men jag tror inte många orkar läsa och vänta till den senare delen av boken. Anna Gavalda skriver ju ganska rakt på och mycket dialog men denna gång tog det ett tag innan man är med i hennes språk. Stundtals är det ryckigt för att senare vara väldigt poetiskt.

Jag tycker inte Gavalda lyckas lika bra som med Tillsammans är man mindre ensam. Mina förväntningar var nog stora och ett minus var den långa startsträckan. Boken blir läsvärd men har du inte läst något av Gavalda rekommenderar jag att läsa Tillsammans är man mindre ensam istället. Den får 3 av 5.

Lyckan är en sällsam fågel av Anna Gavalda.

Lyckan är en sällsam fågel av Anna Gavalda.

Kommentera

