Hungerspelen fångar även en vuxen

Jag har nu läst första boken i Hungerspelen – trilogin av Suzanne Collins efter att ha sett filmen med samma namn. Det är första gången jag läser något utav Collins och jag tyckte att jag ville läsa något som ändå känns ganska aktuellt bland ungdomar då jag jobbar inom skolan.

Hungerspelen utspelar sig i Panem, det som en gång var Nordamerika. Landet är indelat i 12 distrikt och styrs av en enväldig president. Varje distrikt försörjer landet inom olika områden. För länge sedan blev makten utmanad av alla distrikt men makten besegrades inte och distrikt 13 blev utplånat. Som en påminnelse om detta anordnas varje år Hungerspelen. En pojke och en flicka från varje distrikt lottas för att delta i den direktsända tävlingen där alla måste titta.

Från distrikt 12 får vi följa Katniss, en tuff tjej som tar sin systers plats i Hungerspelen. Hon får åka till huvudstaden Capitol där hon förbereds inför tävlingen tillsammans med Peeta, killen från samma distrikt.

Eftersom jag såg filmen först tyckte jag ändå att filmen följe boken väldigt bra. I filmen får man mer tillbakablickar på det hårda liv som är i distrikt 12 och hur Katniss fått kämpa för att få sig själv och sin familj att överleva efter att hennes pappa dog.

En spännande äventyrsbok med lagom fantasy för mig. Även om det är en ungdomsbok tycker jag att den är väl värd att läsa. Den blir aldrig tråkig och är ett bra tidsfördriv om inte annat. Den får 4 av 5. Har tänkt att läsa bok två Fatta eld innan jag ser filmen denna gång.

Hungerspelen Bild lånad från cdon.com

Hungerspelen
Bild lånad från cdon.com

Kommentera

