Rörgast

Jag har precis läst klart Johan Theorins Rörgast, den sista delen där Öland är i fokus. Man får följa både en nutidshistoria och en tillbakablick som börjar runt 30-talet. Gamle Gerlof Davidsson är fortfarande aktuell och blir inblandad när en pojke blir vittne till en kapning av ett lastfartyg. Samtidigt kommer Aron Fredh tillbaka till ön, en hemvändare, som har onda intentioner.

De tre första böckerna kommer jag inte ihåg handlingen, vilket kanske inte är ett så bra betyg. Jag blandar ihop dem men jag minns att jag tyckte att Skumtimmen och Nattfåk var riktigt spännande. Blodläge hade jag som ljudbok och blev inte lika nöjd.

Boken är en bra avslutning i serien om Öland. Något seg i början men sen blir det bättre. Spännande och bra skriven. Den får en stark 3:a av 5.

Rörgast av Johan Theorin. Bild lånad från www.adlibris.com

Rörgast av Johan Theorin. Bild lånad från http://www.adlibris.com

Kommentera

