Mercurium

Ann Rosman imponerar igen. På två dagar har jag läst ut Mercurium och jag gillar när böcker fångar en så man inte kan eller vill sluta läsa.

Boken utspelar sig både i nutid och i början av 1800-talet och Ann väver ihop historierna på ett bra sätt. En maskerad hålls på Carlstens fästning och två personer mister livet. Den historiska berättelsen är baserad på Metta Fock, den enda kvinna som på riktigt har suttit fängslad på Carlstens fästning. Hon blir dömd för mord på hennes man och två av hennes barn.

Jag måste nog säga att den historiska berättelsen är bättre än den som utspelas i nutid. Jag är väldigt imponerad av vilken research Ann måste ha gjort inför den här boken. Bra historia, bladvändare och lättläst, precis som jag vill ha det. Därav får den 5 av 5. Jag ser fram emot hennes nya bok i vår. Har du inte läst Ann Rosmans böcker så gör det. Jag tycker hon skriver snäppet bättre än några av de kvinnliga kust-deckarförfattarna. Hon får till bra historier baserat på verkliga personer eller händelser som kopplas till Marstrand. Även om böckerna är fristående får man följa kriminalinspektör Karin Adler.

Mercurim av Ann Rosman Bild lånad från www.cdon.com

Mercurim av Ann Rosman
Bild lånad från http://www.cdon.com

 

2 thoughts on “Mercurium

  1. Mitzie Mee skriver:

    Oj, 5 af 5? Det var vel længe siden sidst? 🙂 Og super, for jeg er snart færdig med alle Jo Nesbøs bøger, så behøver noget til at fylde det vacuum, jeg ved vil opstå, når jeg er færdig med Politi:)

Kommentera

